Visuell kommunikation

Program - grundnivå - 180 hp

Översikt

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B.

Meritpoäng inför urval enligt Områdesbehörighet 6/A6

Urval:

Betyg 34%, Högskoleprov 34%, Särskilt prov 32%. Tillsättning av platserna i urvalet särskilt prov baserar sig på rangordning av inlämnade arbetsprov.

Observera
Det här programmet har ytterligare information om behörighet eller urval under fliken Urval på den här sidan. Vänligen läs igenom instruktionerna noga!

Beskrivning

Visuell kommunikation är en utbildning för dig som vill arbeta med visuella medier för att informera, kommunicera och påverka. Utbildningen ger dig möjlighet att praktiskt gestalta och analytiskt förstå visuella uttrycksformer. Du lär dig att utforma visuella budskap och berättelser som grund i retorik och kommunikation. Du lär dig också att förstå vilka konsekvenser bilder kan få för mottagarna. Programmet har ett flexibelt upplägg där du först lär dig grunderna i visuell kommunikation och en bit in i utbildningen väljer att inrikta dig på film, foto eller teckning.

Urval

Sista dag att lämna in arbetsprov var 2 maj. Observera att en ny uppgift publiceras inför nästa ansökningsperiod HT2017.

Innehåll

Visuell kommunikation är programmet för dig som är kreativ och vill arbeta med bild. Det är ett treårigt kandidatprogram där du lär dig att kritiskt analysera och kommunicera ett budskap via bilder.

Pantone färgkartaVi lever i en värld där den visuella kommunikationen blir allt viktigare. Alla kan inte engelska, mandarin eller hindi. Det enda språk vi har gemensamt är bilden. Foto, film, animation, teckningar, illustrationer och tecknade serier har tillsammans med IT-teknologin skapat en global mötesplats, där det är möjligt att nå alla med sitt budskap. Men för att göra sig förstådd i detta enorma informationsflöde krävs mer än att bara trycka på en knapp. Det kräver kreativitet, kunskap och förmåga.

Vem ska läsa visuell kommunikation?

Visuell kommunikation riktar sig till kreativa personer som gillar att arbeta med bild men som kanske inte vill bli konstnärer eller fotografer. Utbildningen skiljer sig från grafisk design mest när det gäller de genrer som programmet fokuserar. Här står multimedia och visuell berättelse snarare än formgivning och grafisk design i fokus. Skillnaden mot medie- och kommunikationsvetenskap är att bilden står i centrum. Men det är inte en konstnärlig utbildning, inte heller en yrkesutbildning för den som vill bli fotograf. Det är en utbildning inom ett område som inte finns idag, där kommunikationen och berättelsen genom bilden är det centrala.

Vad lär du dig?

Du lär dig att kritiskt granska det bildflöde som omger oss, att undersöka vilka konsekvenser visuella uttryck kan få för mottagarna och varför vissa bilder fungerar bättre än andra. Du lär dig att utforma visuella budskap och berättelser genom praktiska övningar inom foto, rörlig bild och teckning. Du får även inblick i den kreativa industrin. 

Programmets innehåll och upplägg

Studenter på K3 som målarVisuell kommunikation är ett treårigt program som ger dig en bred kunskapsbas att stå på, samtidigt som utbildningens flexibla upplägg ger dig möjlighet att själv välja inriktning och specialisera dig. Utbildningen innefattar kurser i teckning och kognition, kommunikation och berättande i bild och rörlig bild samt vetenskaplig praktik. 

Välj mellan tre inriktningar
De första ett och ett halvt åren läser alla studenter tillsammans och du lär dig grunderna inom visuell kommunikation. Den fjärde terminen väljer du en av tre inriktningar:

• Foto
• Rörlig bild (film, video och animation)
• Teckning (serier och illustration)

Möjlighet till praktikkurs eller studier utomlands
Den femte terminen är en valbar termin. Det innebär att du kan välja att läsa en kurs inom ett helt annat ämnesområde eller att fördjupa dig inom ditt specialområde. Ett alternativ består av en kurs med praktik på en relevant arbetsplats. Du har även möjlighet att studera utomlands under termin fem. 

Utbildningen avslutas med ett självständigt examensarbete.

Samarbete med företag, organisationer och andra aktörer

Utbildningen samverkar med olika medieföretag och kreativa byråer inom bland annat reklam och grafisk design. Genom gästföreläsningar och projektsamarbeten kommer du att träffa och samarbeta med personer från din blivande arbetsmarknad under studietiden.

Vad kan du jobba med efter utbildningen?

Utbildningen ger dig de teoretiska, kritiska, praktiska, kreativa och tekniska kunskaper som behövs för att kunna arbeta med visuell kommunikation i den kreativa industrin. Efter examen kan du till exempel arbeta med marknadsföring och reklam, PR och kommunikation, inom kultur, media och underhållning eller med information och pedagogik. Du kan också välja att studera vidare.

Intervjuer

Blomstrande intresse för Måns

– Visuell kommunikation lockade mig med sin bredd. Jag har fått prova på flera olika hantverk och sedan fått specialisera mig på det jag gillar bäst.

Måns Mårtensson har alltid haft en brett intresseområde och tycker därför att utbildningen passar honom väl. Innan han började studera Visuell kommunikation testade han på programmet Produktutveckling och design på Malmö högskola och gick en kurs i interaktionsdesign. Mellan studierna har Måns även hunnit med att prova på lite olika typer av jobb, allt från att stå i storkök till att jobba i en kemisk fabrik.Måns M

– Intresset för film och grafik har alltid funnits där, även om jag varit osäker på exakt vad det är jag vill göra. Under mitt studieuppehåll ströjobbade och chillade jag lite ett par år. Sen blev jag sugen på att ta upp studier igen och hittade Visuell kommunikation. Nu har mina intressen blomstrat upp på nytt.

Varierat upplägg det bästa

Variationen av uppgifter och blandningen av teori och praktik är det Måns ser som tjusningen med utbildningen.

– Det har gett mig en väldigt god grund att stå på och jag hann aldrig tröttna på något, och har än så länge inte gjort det heller. Kursen i rörlig bild spenderat jag och klasskompisar dag in och natt ut, inlåsta i redigeringsrummen med kaffe och nettopizzor för att producera en film. Det är utan tvekan det roligaste i utbildningen!

Bredden i programmet har även gett Måns grundkunskaper i såväl skissning som fotografering, vilket han inte alltid ser som sina starkaste sidor.

– I början skämdes jag ordentligt, och gör fortfarande lite, för att jag är pinsamt dålig på att teckna. Men jag insåg ganska snabbt att min klass har alla möjliga sorters bakgrunder, vi är alla duktiga på helt olika saker.

Examinationerna var oftast hemtentor och ett fåtal salstentor. Många moment innehöll grupparbeten där det var viktigt att studenterna samarbetade bra ihop.

Nyfiken på mer efter examen

I somras tog Måns examen från Visuell kommunikationsprogrammet och läser nu en masterutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap.

– Framtiden är fortfarande en gåta för mig. Med mina fortsatta studier växer även mitt intresse för att fortsätta läsa. Just nu tror jag att jag antingen vill arbeta med TV eller filmproduktion, eller doktorera.

Anton gillar bredden i programmet.

Anton Svensson läser programmet Visuell kommunkation på Malmö högskola.– Möjligheten att studera utomlands en termin avgjorde mitt studieval, säger Anton Svensson från Småland som valde Visuell kommunikation med inriktningen drawing/illustration.

Teckning och målning har alltid varit Anton Svenssons stora intressen i livet. Efter flera års utbildningar på både folkhögskola och universitet, hamnade han på Malmö högskola. Något som han tycker är utvecklande eftersom han har fått arbeta i andra medier än de han vanligtvis använder.

– Under grundåret får man läsa både foto, teckning och rörlig bild. Det är bra med bredden i programmet, men specialiseringen blir lite väl kort.

Som helhet är Anton nöjd med utbildningen och menar att dess största fördel är att han kan åka på utbyte till Hamburg en termin.

– Det är en av de avgörande anledningarna till att jag valde utbildningen.

Programmet har gett honom grundläggande kunskap i att fotografera, ljussätta, bildredigera, filma, klippa och ljudlägga rörlig bild

– Jag har även lärt mig att kritiskt analysera och reflektera kring bilder och visuell information, samt effektivisera mitt arbete. Det har också varit lärorikt att arbeta i grupp och den roll- och ansvarsfördelning som det innebär.

Ambitionen för framtiden är att arbeta som frilansande illustratör i större utsträckning än hittills och samtidigt driva egna projekt.

– Framför allt vill jag arbeta tillsammans med andra kreativa människor, till exempel mina klasskamrater. Jag tror att jag kommer att ha stor nytta av material och tekniker som vi har fått prova på under specialiseringen. Jag har också blivit bättre på att att ta ansvar för min egen arbetstid och att kunna formulera tankar och reflektioner kring bilder.

För närvarande är Anton Svensson med och driver galleri Gordon i Malmö.

– Där emellan tecknar, målar, kalligraferar och ritar jag bokstäver.

Bra blandning av konst och kommunikation

Sharmin Afsana läser Visuell kommunikation 180 hpSharmin Afsana kommer ursprungligen från Bangladesh där hon bland annat arbetat som copywriter men läser nu Visuell kommunikation i Malmö.

– Jag valde utbildningen eftersom den är en bra blandning av konst och kommunikation, teori och praktik. Man gör allting i verkligheten, läser sig inte bara till hur kommunikation fungerar.

Sharmin kom till Sverige 2007 och hamnade i Örebro där hon gick på konstskola i ett år. Dessförinnan hade hon arbetat fem år som creative director och copywriter på en reklambyrå i Bangladesh.

Första svenska överraskningen var när hon klev av planet på Arlanda dagen efter svenska nationaldagen och såg alla svenskar som satt med slutna ögon och ansiktena riktade mot solen.

– Jag kommer från ett varmt land och det var ofattbart för mig. Nu fem år senare älskar jag att göra samma sak.

Hon tycker att Malmö är roligare än Örebro och trivs väldigt bra med utbildningen. 

– Den är funktionell, man lär sig hur man arbetar effektivt. Jag skulle till och med vilja säga att den är precis vad jag önskat mig, jag hade en tanke på att jag ville att den skulle vara på ett visst sätt och den är precis så.

I framtiden vill Sharmin arbeta som creative director på en svensk reklambyrå. Parallellt med studierna jobbar hon extra som Managing Editor och Art- och designansvarig på Independent World Report, ett världsomspännande magasin för mänskliga rättigheter.

– Mina erfarenheter från att arbeta i Bangladesh räcker inte för att ge mig det jobb jag vill ha i Sverige. Visuell kommunikation hjälper mig att förstå den svenska marknaden. Och jag trivs med högskolan, den är ung och alla lärare är väldigt flexibla.

Det handlar om att kunna förmedla ett budskap

Karisha läser progammet Visuell kommunikation på Malmö högskola.Karisha Oljeberg läser första året på visuell kommunikation. Tidigare har hon pluggat organisation och projektledning vid två olika folkhögskolor och jobbat som projektledare.

– Jag sökte utbildningen i visuell kommunikation eftersom den har en vidd. Det känns som om det finns stora möjligheter att forma den själv, ramarna är tillräckligt fasta för det. Blandningen är bra, man får prova på teckning, foto med mera. Det handlar om att kunna förmedla ett budskap – och det utgångssättet finns i alla ämnena.

Förutom ren kunskap tycker hon att utbildningen ger henne erfarenheter, och att det är ovärderligt att möta andra personer med samma intressen. Något som överraskade henne var att kursarna har så otroligt olika bakgrund. 

– När det gäller framtiden vill jag så mycket! Dels skulle jag vilja jobba på någon väletablerad kulturinstitutions kommunikationsavdelning. Men så finns det också så många bra projekt, tankar och företeelser runt omkring oss som verkligen är inspirerande och som behöver kommuniceras.    

Karisha Oljeberg trivs i Malmö. Hon har många vänner och älskar att staden är så geografiskt kompakt att det är lätt att bara svänga förbi kompisar. 

– Människor i Malmö har visioner inom så många olika områden – politik, konst, att leva alternativt till exempel. Här finns verkligen experimentella tendenser.

Utbildningsplan

Utbildningsplan för studenter antagna höst 2017

Annan termin:

Programkod:
KGVIK version 7
Engelsk benämning:
Visual Communication
Undervisningsspråk:
Svenska och engelska
Inrättandedatum:
12 augusti 2010
Fastställandedatum:
24 mars 2011
Beslutande instans:
Fakulteten för kultur och samhälle
Gäller från:
02 september 2013

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B.

Upplägg

Studiet av visuell kommunikation handlar om att undersöka och skapa en analytisk förståelse av visuella uttrycksformer, som grund för att kunna utforma visuell kommunikation. Ämnet innefattar både analys av bilder och visuella budskap, och undersökning av visuella budskap som inslag i de miljöer och situationer som människor möter i vardagen: från analys av enstaka visuella artefakter till förståelse av visuell kommunikation som infrastruktur i dagens informationstäta samhälle. Huvudämnet visuell kommunikation bygger på dialog mellan praktiskt gestaltande och teori. Genom att förstå samspelet mellan människor och visuella budskap, och genom att kunna sätta visuella budskap i en historisk och social kontext blir studenterna bättre på att själva utforma visuell information.
Studenterna utvecklar färdigheter i film, fotografi och teckning som grund för att arbeta med frågor kring marknadskommunikation, pedagogik och samhällsinformation. Text har under sekler varit den dominerande formen för medierad kommunikation. Idag finns tack vare den tekniska utvecklingen många nya möjligheter att kommunicera visuellt, i bild, film, foto, teckning, eller kombinationer. Den utvecklingen gör det viktigt att genomlysa underliggande budskap och t.ex. maktaspekter av visuell kommunikation eftersom vi alla exponeras för visuell kommunikation i växande kvantiteter.
Studenterna lär sig att arbeta med retorik, berättande och kommunikation genom visuella medel utifrån olika samhällsvetenskapliga, estetiska och humanistiska teoretiska utgångspunkter. Efter examen kan studenterna arbeta som visuella kommunikatörer inom olika typer av organisationer, till exempel på informations- och marknadsavdelningar, medieföretag eller kommunikationsbyråer. Utbildningen ger studenterna en bred visuell kommunikationskompetens kombinerad med kunskaper inom marknadskommunikation och organisation och ger dem också möjlighet att skapa en egen specialisering.
En viktig del av ämnet är att undersöka effekterna av visuella budskap, och undervisningen bygger på att studenterna både utformar visuella budskap och undersöker vilka konsekvenser de kan få för mottagarna. Bland centrala frågor som ges utrymme finns upphovsrätt, integritet, visuell dokumentation (t.ex. digitalfoto och video) som livsstil, visuell kommunikation för olika målgrupper, miljö-, samt makt och genusaspekter på visuell kommunikation.
Programmet omfattar 180 högskolepoäng (hp). Den fjärde terminen väljer studenten inriktningskurser inom programmet. Den femte terminen är valbar och öppen för internationellt utbyte. Efter utbildningen ska studenten ha förvärvat minst 90 hp inom huvudområdet visuell kommunikation.
TERMIN 1
Perspektiv på visuell kommunikation (KK411A), 15 hp, om kommunikationsteori, organisationskommunikation, visuell retorik och persuasiv kommunikation.
Teckning och kognition (KK412A), 15 hp, om kognitionspsykologi, perception, lärprocesser hos mottagarna, kognitiv ergonomi – genom övningar i teckning och skissteknik.
TERMIN 2
Berättande i rörldig bild (KK413A), 15 hp
Att kommunicera i bild (KK414A), 15 hp, komposition, färglära, tolkning och bildskapande
TERMIN 3
Vetenskaplig teori och metod (KK415A), 15 hp
Genrer, texter och medieutbud (KK416A), 15 hp, om semiotik, genrer, översättning mellan medier
TERMIN 4
Valbar kurs - en av tre specialiseringskurser (VK):
  1. Specialiseringskurs foto: gestaltningsmaterial och genre/r (KK417A) 30 hp
  2. Specialiseringskurs rörlig bild: gestaltningsmaterial och genre/r (KK418A), 30 hp
  3. Specialiseringskurs teckning: gestaltningsmaterial och genre/r (KK419A), 30 hp
TERMIN 5
- Valbar (fri)/internationell utbytestermin 30 hp
TERMIN 6
Visuell kommunikation: Examensarbete (KK420A), 30 hp

Innehåll

Kurser inom programmet

För programtillfälle med start Höst 2017:
Höst 2017 - Termin 1
Vår 2018 - Termin 2
Höst 2018 - Termin 3
Vår 2019 - Termin 4
Höst 2019 - Termin 5
  • Se kommentar nedan
Vår 2020 - Termin 6
Under termin 5 läses valbara kurser om 30 hp.

Lärandemål

Efter avslutad utbildning ska studenten
Kunskap och förståelse
  • uppvisa kunskap och förståelse om området visuell kommunikation, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder och arbetssätt inom visuell kommunikation, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor,
  • kunna redogöra för centrala teorier om kommunikation och visualisering,
  • visa insikt i aktuella frågor om upphovsrätt och personlig integritet.
Färdighet och förmåga
  • uppvisa grundläggande färdigheter i en av programmets gestaltningsmetoder foto, film eller teckning.
  • kunna söka, samla, kritiskt värdera och åskådliggöra relevant information i ett kommunikationssammanhang, samt kunna kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • kunna planera, genomföra och värdera konsekvenserna av visuell kommunikation och sätta resultatet i relation både till professionella krav och vetenskapligt undersökande,
  • muntligt, skriftligt och med visuella medel presentera och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper,
  • skriva en vetenskaplig rapport där designprojekt sätts in i en forskningskontext med frågeställning, undersökning och slutsatser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • kunna värdera sitt agerande som yrkesperson utifrån etiska, demokratiska och miljörelaterade perspektiv,
  • visa insikt om retorikens roll i visuella budskap, om konsekvenser för mottagarna, och om kommunikatörers ansvar för de budskap de medverkar till att sprida,
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens,
  • visa förmåga att bedöma kunskapsbehov i relation till olika kommunikationsprojekt.

Examen

Kandidatexamen.
Kandidatexamen med huvudområde visuell kommunikation
Degree of Bachelor of Arts with a major in Visual Communication.

Kontakt

Mer information om utbildningen

Om du har frågor kring programmet Visuell kommunikation är du välkommen att kontakta K3:s studieadministration, K3student@mah.se

För att komma i kontakt med studie- och karriärvägledare, Viktoria Brännström, viktoria.brannstrom@mah.se


Utbildningen ges av Fakulteten för kultur och samhälle på institutionen Konst, kultur och kommunikation