grundnivå 210 hp

Förskollärarutbildning: Förskollärarutbildning

Detta är en inriktning av Förskollärarutbildning

Sammanfattning

Som förskollärare har du ett kreativt och viktigt arbete med att stödja de allra yngsta i deras utveckling och sociala relationer. Vill du vara med och lägga grunden till barns livslånga lärande är förskollärarutbildningen rätt för dig.
I utbildningen läser du kurser inom pedagogiska, didaktiska och omsorgsetiska kunskapsområden för att förbereda dig för arbete med yngre barn i förskola. Utbildningen ger dig teoretisk fördjupning inom centrala områden, och praktisk tillämpning genom verksamhetsförlagda kurser (praktik) på en förskola. Efter utbildningen har du gedigen kunskap om hur du leder pedagogisk verksamhet i förskola utifrån varje barns förutsättningar och de gemensamma verksamhetsmålen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (Områdesbehörighet A6a/6a)

Urval:

betyg 66% högskoleprov 34%

Om utbildningen

Programmets innehåll

Du studerar fördjupningsämnet förskolepedagogik om 120 högskolepoäng. I det ingår studier i förskolans organisation och verksamhet, profession och ledarskap, pedagogik och omsorgsetik. Du studerar förskoledidaktik med särskilt fokus på estetiska uttrycksformer, svenska, matematik och naturorienterande ämnen. Fördjupningsämnets kurser bygger på samhällsrelaterade sociala och rättsetiska värden och teorier som rör barndom och barns livsvillkor. Förskolans värdegrund, specialpedagogik och vetenskapsteori studeras genom enskilda kurser inom utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng. Under sammanlagt 20 veckor utvecklar du dina kunskaper genom verksamhetsförlagd utbildning (praktik) på förskola om 30 högskolepoäng. 

Under utbildningens senare del får du möjlighet att fördjupa dig inom ett ämne genom att skriva ett examensarbete på grundnivå. Utbildningens sista termin ges på avancerad nivå.

Verksamhetsförlagd utbildning på förskola

I förskollärarutbildningen ingår verksamhetsförlagd utbildning VFU (praktik) om totalt 30 högskolepoäng på en förskola där du sedan är placerad under hela utbildningen.

Varför ska jag studera på Malmö högskola?

Du studerar på en modern, kreativ högskola och ges möjlighet att varva teoretiska studier med medverkan i förskolans verksamhet från första till sista termin. Du studerar vid en institution med en tvärvetenskaplig forskningsmiljö. Utbildningen tar avstamp i de nationellt framtagna examensmålen, men genomsyras också av ämnen som rör innebörden av interkulturalitet, medborgerlig bildning och hållbar utveckling.  

Studera utomlands en termin

Som student har du många möjligheter till utlandsstudier då Malmö högskola har avtal med partneruniversitet över hela världen. På förskollärarutbildningen kan du ansöka om utbytesstudier termin fem.

En god arbetsmarknad väntar

Det råder brist på lärare så arbetsmarknaden för en examinerad förskollärare är god.

Examen

Utbildningen leder till förskollärarexamen. Du får också behörighet att undervisa i förskoleklass.

 

Intervjuer

Utbildningsplan

Utbildningsplan för studenter antagna höst 2017

Programkod:
LGLFO version 13
Engelsk benämning:
Bachelor of Arts in Early Years Education
Undervisningsspråk:
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Inrättandedatum:
19 november 2010
Fastställandedatum:
15 september 2015
Beslutande instans:
Fakulteten för lärande och samhälle
Gäller från:
28 augusti 2017

Förkunskapskrav

  • Förskollärarutbildning 210 hp
    Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (Områdesbehörighet A6a/6a)
  • Musikprofil 210 hp
    Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (Områdesbehörighet A6a/6a)

Upplägg

Förskollärarutbildningen är utformad för att tillgodose de krav som ett föränderligt samhälle ställer på förskola och förskollärare och består av sammanhållna studier inom ett program. Förskollärarutbildningen omfattar 210 högskolepoäng. Utbildningen innehåller kurser på avancerad nivå om sammanlagt 36 högskolepoäng.
Utbildningen innehåller studier inom lärarutbildningsämnen inom det förskolepedagogiska området samt studier inom utbildningsvetenskaplig kärna. Från början och under större delen av utbildningen deltar studenten i arbetet på en partnerskola där den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i samverkan mellan berörd kommun/berörd förskola och högskolan. Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd inom relevant verksamhet och omfattar 30 högskolepoäng.
Lärarutbildningsämnet integrerar studier inom förskolepedagogiskt område med delar av utbildningsvetenskaplig kärna och verksamhetsförlagd utbildning inom relevant verksamhet. I lärarutbildningsämnet ingår ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng på grundnivå. Lärarutbildningsämnet utgörs därutöver av ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning samt ämnesrelaterad utbildningsvetenskaplig kärna.
Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan omfattar 60 högskolepoäng och anknyter till kommande yrkesutövning och omfattar följande:
– skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de
grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
– läroplansteori och didaktik,
– vetenskapsteori och forskningsmetodik,
– utveckling, lärande och specialpedagogik,
– sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
– uppföljning och analys av lärande och utveckling,
– utvärdering och utvecklingsarbete, och
– barns språk- och kunskapsutveckling i ett samhälle kännetecknat av kulturell mångfald.
De delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan som framför allt rör didaktik, styrdokument, barns språk- och kunskapsutveckling samt uppföljning och analys av lärande och utveckling integreras med studierna i det förskolepedagogiska området inom lärarutbildningsämnena. Övriga delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan läses i separata kurser.
Examination
Examinationen utformas utifrån de lärandemål som anges för kurserna.
Examination av verksamhetsförlagd utbildning utformas i en tillämplig progression över terminerna och utformas för att ge underlag för en helhetsbedömning av studentens lämplighet för förskolläraryrket. Examinator utses av högskolan. Partnerskolan medverkar i bedömningen av den verksamhetsförlagda utbildningen genom att lämna underlag till examinator.
På utbildningens samtliga kurser inklusive kurser i verksamhetsförlagd utbildning används betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Studenten ska under hela sin utbildningstid ges möjlighet att med berörd/a förskollärare i förskolan och lärare på högskolan diskutera utvecklingen av sin yrkeskompetens.
I de fall tveksamhet uppstår om en students möjlighet att med godkänt resultat fullfölja den påbörjade utbildningen eller om dennes lämplighet för yrket ska snarast genom vägledande samtal med berörd lärare och institutionsledning prövas om studenten ska avrådas att fortsätta utbildningen.

Innehåll

Kurser inom programmet

För programtillfälle med start Höst 2017:
Höst 2017 - Termin 1
Vår 2018 - Termin 2
Höst 2018 - Termin 3
Vår 2019 - Termin 4
Höst 2019 - Termin 5
Vår 2020 - Termin 6
Höst 2020 - Termin 7

Lärandemål

Utdrag ur Högskolelagen 2006:173
"Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. (…) Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper. Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete."
Utdrag ur SFS 2010:1064
"Mål
För förskollärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som förskollärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För förskollärarexamen ska studenten
– visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
– visa sådana förskoledidaktiska och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för yrkesutövningen,
– visa fördjupad kunskap om barns kommunikation och språkutveckling,
– visa kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning,
– visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
– visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
– visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser,
– visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
– visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.

Färdighet och förmåga
För förskollärarexamen ska studenten
– visa fördjupad förmåga att möta barnens behov av omsorg och att skapa förutsättningar, inbegripet genom lek och skapande verksamhet, för alla barn att lära och utvecklas,
– visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet,
– visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje barns lärande och utveckling,
– visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling,
– visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
– visa förmåga att observera, dokumentera och analysera barns allsidiga lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med vårdnadshavare,
– visa förmåga att kommunicera och förankra förskolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
– visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn,
– visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
– visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
– visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
– visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För förskollärarexamen ska studenten
– visa självkännedom och empatisk förmåga,
– visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn och deras vårdnadshavare,
– visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.”
För förskollärarexamen vid Malmö högskola ska studenten också
– visa kunskap om och förmåga att beakta innebörden av interkulturalitet, medborgerlig bildning samt lärande för hållbar utveckling i pedagogisk yrkesverksamhet,
– visa kunskap om och förmåga att beakta sambandet mellan det ämnesspecifika språket och barns kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv.

Examen

Förskollärarexamen.

Förskollärarexamen avläggs på grundnivå och uppnås efter att studenten uppnått erforderliga examensmål och poängkrav.
I examensbeviset anges de kurser som inräknas i examen samt titel på det självständiga arbetet.

Övrigt

Föreskrifter
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
För att äga tillträde till studier på utbildningens femte termin ska minst 90 högskolepoäng inom programstudierna vara godkända. För flexibel variant gäller att minst 120 högskolepoäng ska vara godkända inför utbildningens sjätte termin.
För att äga tillträde till kurs i verksamhetsförlagd utbildning ska närmast föregående kurs i verksamhetsförlagd utbildning vara godkänd.
Student äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle för den verksamhetsförlagda utbildningen i en kurs.
Examensarbetet ska vara förberett för elektronisk publicering.

Kontakt

Utbildningen ges av Fakulteten för lärande och samhälle på institutionen Lärande och samhälle.

Mer information om utbildningen

Anders Eskilsson, studieadministratör
Telefon: 040-66 58141
Jutta Balldin, programansvarig
Telefon: 040-66 57978
Ylva Holmberg, programansvarig Programansvarig för musikprofil
Telefon: 040-66 58252
Studievägledning LS,

Anmälan

28 augusti 2017 Dagtid 100% Malmö Anmälningskod: mah-76117

Sista anmälningsdag 18 april

Anmäl dig

29 augusti 2016 Dagtid 100% Malmö Schema

31 augusti 2015 Dagtid 100% Malmö Schema

01 september 2014 Dagtid 100% Malmö Schema

Detta är en utskrift från Malmö högskolas webbplats edu.mah.se