Förskollärarutbildning: Förskollärarutbildning

Program - grundnivå - 210 hp

Översikt

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (Områdesbehörighet A6a/6a)

Urval:

betyg 66% högskoleprov 34%

Detta är en inriktning av Förskollärarutbildning

Beskrivning

Redan under första terminen får du känna på yrket på en förskola där du sedan är placerad under hela utbildningen under ledning av erfarna förskollärare. Du lär dig att lägga upp pedagogisk verksamhet och leda den utifrån varje barns förutsättningar.
Som förskollärare har du ett kreativt och viktigt jobb med att stödja de allra yngsta. Vill du vara med och lägga grunden för barns livslånga lärande är detta utbildningen för dig.

Innehåll

Programmets innehåll

Du studerar det förskolepedagogiska området som fördjupningsämne. I det ingår studier om barndom, fostran och omsorg. Estetiska uttrycksformer, svenska, matematik, naturorienterande ämnen och teknik ur ett lek- och lärandeperspektiv ingår också i fördjupningsämnet. Därutöver ingår verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng på en förskola samt utbildningsvetenskaplig kärna om sammanlagt 60 högskolepoäng. Den utbildningsvetenskapliga kärnan behandlar frågor om bland annat pedagogiskt ledarskap, förskolans värdegrund samt dokumentation och analys av barns lärande och utveckling.

Under utbildningens senare del får du möjlighet att fördjupa dig inom ett ämne genom att skriva ett examensarbete på grundnivå. Utbildningens sista termin ges på avancerad nivå.

Varför ska jag studera på Malmö högskola?

Du studerar i en kreativ miljö i en modern högskola där teoretiska studier och verksamhet i en förskola varvas från första till sista termin. Du studerar vid en institution med en tvärvetenskaplig forskningsmiljö, och ett gemensamt fokus på barndom och barns livsvillkor i historisk, filosofisk, pedagogisk belysning. Utbildningen tar avstamp i de nationellt framtagna examensmålen, men genomsyras också av ämnen som rör innebörden av interkulturalitet, medborgerlig bildning och hållbar utveckling. Särskild vikt läggs vid att du som blivande förskollärare utvecklar din interkulturella kompetens.

Studera utomlands en termin

Som student har du många möjligheter till utlandsstudier då Malmö högskola har avtal med partneruniversitet över hela världen. På förskollärarutbildningen kan du ansöka om utbytesstudier termin fem.

En god arbetsmarknad väntar

Det råder brist på lärare så arbetsmarknaden för en examinerad förskollärare är god.

Examen

Utbildningen leder till förskollärarexamen. Du får också behörighet att undervisa i förskoleklass.

Intervjuer

Ville ta chansen att påverka

Patrik McGlinn Förskollärare

Patrik McGlinn tog examen från förskollärarutbildningen 2016. Nu arbetar han heltid som förskollärare och kulturombud på en förskola i Malmö, och känner att han hittat rätt.

– Jag fick många positiva kommentarer när jag berättade för folk att jag tänkte söka till förskollärarprogrammet ’ja, vad häftigt! Det passar dig, eller ’det önskar jag själv att jag hade pluggat’. Det som lockade mig mest var chansen att påverka, och att få vara med barn från starten. De första fem, sex åren betyder väldigt mycket i människans utveckling, och det är spännande att få vara med under en så viktig tid.

Teori varvas med praktik

Under studierna kombineras teoretiskt lärande med praktik. Det är en kombination som hjälper en att förstå helheten, menar Patrik:

– Det var bra föreläsningar och gästföreläsare som kom in med nya perspektiv, och lärarna uppmuntrade oss hela tiden att ta del av diskussioner och vara nyfikna. Det väcker intresse för det teoretiska. När jag sen kom ut på praktik, verksamhetsförlagd utbildning, (VFU), så fick jag bättre insikt i det som man inte kan läsa sig till i böcker, och chans att använda de teoretiska kunskaperna i praktiken.

Finns alltid mer att lära

Att arbeta som förskollärare innebär så mycket mer än vad många tror, menar Patrik. Och bara för att man klarat sista tentan betyder inte det att det inte finns mer att lära:

– Jag tror verkligen att jag kommer utvecklas i min roll som förskollärare. Det är det som är spännande med förskolläraryrket, det går aldrig att sätta sig ner och säga, ’så var det med det, nu kan jag detta’, det finns alltid nya saker att lära sig. Sen finns det gott om jobb i yrket, och jag tog chansen att välja en arbetsplats som uppmuntrar mig att utvecklas och testa nya saker. Det inspirerar mig.

Mångfald behövs inom förskolan

Under sista året av sina studier fick Patrik tillsammans med kurskamraten Oskar Granberg pris för bästa examensarbete för sin uppsats ”Könade förväntningar”, om behovet av män i förskolan.
– Om man funderar på att söka till programmet tycker jag inte man ska tveka. Det är en yrkeskår där det behövs mångfald, och man ska inte vara osäker på att söka på grund av till exempel kön eller ålder. Det är tipset jag har till framtida studenter!

Madalena Miranda Holmgren har alltid vetat vad hon skulle bli

Redan när Madalena Miranda Holmgren själv gick i förskola sade hon att ”hon skulle bli dagisfröken”. Nu har hon bara en termin kvar på förskollärarutbildningen.

– Jag är väldigt nöjd med utbildningen. Det är klart jag har klagat på vissa kurser men när jag blickar tillbaka så känns det väldigt bra. Utbildningen har en bra balans mellan teori och praktik, säger hon.

Har testat på yrket - även utomlands

Madalena Miranda Holmgren har redan testat sitt yrkesval grundligt och jobbat extra som vikarie på över tio förskolor i Malmö. Hon har också gjort en omgång verksamhetsförlagd utbildning (VFU) utomlands, på en förskola i Porto i Portugal där hon har släkt. Att göra VFU i ett land som har en annan förskolepedagogik än den svenska har gett henne nya insikter.

– Jag har kanske inte fått några nya verktyg men intressanta erfarenheter, det är alltid givande att se något nytt. Jag rekommenderar verkligen att åka utomlands under studierna.

Utbildningsplan

Utbildningsplan för studenter antagna höst 2016

Annan termin:

Programkod:
LGLFO version 11
Engelsk benämning:
Bachelor of Arts in Early Years Education
Undervisningsspråk:
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Inrättandedatum:
19 november 2010
Fastställandedatum:
15 september 2015
Beslutande instans:
Fakulteten för lärande och samhälle
Gäller från:
29 augusti 2016

Förkunskapskrav

  • Förskollärarutbildning 210 hp
    Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (Områdesbehörighet A6a/6a)
  • Musikprofil 210 hp
    Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (Områdesbehörighet A6a/6a)

Upplägg

Förskollärarutbildningen är utformad för att tillgodose de krav som ett föränderligt samhälle ställer på förskola och förskollärare och består av sammanhållna studier inom ett program. Förskollärarutbildningen omfattar 210 högskolepoäng. Utbildningen innehåller kurser på avancerad nivå om sammanlagt 36 högskolepoäng.
Utbildningen innehåller studier inom lärarutbildningsämnen inom det förskolepedagogiska området samt studier inom utbildningsvetenskaplig kärna. Från början och under större delen av utbildningen deltar studenten i arbetet på en partnerskola där den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i samverkan mellan berörd kommun/berörd förskola och högskolan. Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd inom relevant verksamhet och omfattar 30 högskolepoäng.
Lärarutbildningsämnet integrerar studier inom förskolepedagogiskt område med delar av utbildningsvetenskaplig kärna och verksamhetsförlagd utbildning inom relevant verksamhet. I lärarutbildningsämnet ingår ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng på grundnivå. Lärarutbildningsämnet utgörs därutöver av ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning samt ämnesrelaterad utbildningsvetenskaplig kärna.
Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan omfattar 60 högskolepoäng och anknyter till kommande yrkesutövning och omfattar följande:
– skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de
grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
– läroplansteori och didaktik,
– vetenskapsteori och forskningsmetodik,
– utveckling, lärande och specialpedagogik,
– sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
– uppföljning och analys av lärande och utveckling,
– utvärdering och utvecklingsarbete, och
– barns språk- och kunskapsutveckling i ett samhälle kännetecknat av kulturell mångfald.
De delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan som framför allt rör didaktik, styrdokument, barns språk- och kunskapsutveckling samt uppföljning och analys av lärande och utveckling integreras med studierna i det förskolepedagogiska området inom lärarutbildningsämnena. Övriga delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan läses i separata kurser.
Examination
Examinationen utformas utifrån de lärandemål som anges för kurserna.
Examination av verksamhetsförlagd utbildning utformas i en tillämplig progression över terminerna och utformas för att ge underlag för en helhetsbedömning av studentens lämplighet för förskolläraryrket. Examinator utses av högskolan. Partnerskolan medverkar i bedömningen av den verksamhetsförlagda utbildningen genom att lämna underlag till examinator.
På utbildningens samtliga kurser inklusive kurser i verksamhetsförlagd utbildning används betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Studenten ska under hela sin utbildningstid ges möjlighet att med berörd/a förskollärare i förskolan och lärare på högskolan diskutera utvecklingen av sin yrkeskompetens.
I de fall tveksamhet uppstår om en students möjlighet att med godkänt resultat fullfölja den påbörjade utbildningen eller om dennes lämplighet för yrket ska snarast genom vägledande samtal med berörd lärare och institutionsledning prövas om studenten ska avrådas att fortsätta utbildningen.

Innehåll

Kurser inom programmet

För programtillfälle med start Höst 2016:
Höst 2016 - Termin 1
Vår 2017 - Termin 2
Höst 2017 - Termin 3
Vår 2018 - Termin 4
Höst 2018 - Termin 5
Vår 2019 - Termin 6
Höst 2019 - Termin 7

Lärandemål

Utdrag ur Högskolelagen 2006:173
"Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. (…) Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper. Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete."
Utdrag ur SFS 2010:1064
"Mål
För förskollärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som förskollärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För förskollärarexamen ska studenten
– visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
– visa sådana förskoledidaktiska och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för yrkesutövningen,
– visa fördjupad kunskap om barns kommunikation och språkutveckling,
– visa kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning,
– visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
– visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
– visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser,
– visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
– visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.

Färdighet och förmåga
För förskollärarexamen ska studenten
– visa fördjupad förmåga att möta barnens behov av omsorg och att skapa förutsättningar, inbegripet genom lek och skapande verksamhet, för alla barn att lära och utvecklas,
– visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet,
– visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje barns lärande och utveckling,
– visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling,
– visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
– visa förmåga att observera, dokumentera och analysera barns allsidiga lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med vårdnadshavare,
– visa förmåga att kommunicera och förankra förskolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
– visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn,
– visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
– visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
– visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
– visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För förskollärarexamen ska studenten
– visa självkännedom och empatisk förmåga,
– visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn och deras vårdnadshavare,
– visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.”
För förskollärarexamen vid Malmö högskola ska studenten också
– visa kunskap om och förmåga att beakta innebörden av interkulturalitet, medborgerlig bildning samt lärande för hållbar utveckling i pedagogisk yrkesverksamhet,
– visa kunskap om och förmåga att beakta sambandet mellan det ämnesspecifika språket och barns kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv.

Examen

Förskollärarexamen.
Förskollärarexamen avläggs på grundnivå och uppnås efter att studenten uppnått erforderliga examensmål och poängkrav.
I examensbeviset anges de kurser som inräknas i examen samt titel på det självständiga arbetet.

Övrigt

Föreskrifter
För att äga tillträde till studier på utbildningens femte termin ska minst 90 högskolepoäng inom programstudierna vara godkända. För flexibel variant gäller att minst 120 högskolepoäng ska vara godkända inför utbildningens sjätte termin.
För att äga tillträde till kurs i verksamhetsförlagd utbildning ska närmast föregående kurs i verksamhetsförlagd utbildning vara godkänd.
Student äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle för den verksamhetsförlagda utbildningen i en kurs.
Examensarbetet ska vara förberett för elektronisk publicering.

Kontakt

Mer information om utbildningen

Anders Eskilsson, studieadministratör
Telefon: 040-66 58141
E-post: anders.eskilsson@mah.se

Jutta Balldin, programansvarig
Telefon: 040-66 57978
E-post: jutta.balldin@mah.se

Ylva Holmberg, programansvarig
Programansvarig för inriktningen musikprofil
Telefon: 040-66 58252
E-post: ylva.holmberg@mah.se

Studievägledning LS,
E-post: lsvagledning@mah.se


Utbildningen ges av Fakulteten för lärande och samhälle på institutionen Lärande och samhälle