grundnivå 180 hp

Systemutvecklare

Sammanfattning

En systemutvecklares uppgift är att konstruera hållbara och användarvänliga digitala system. På det här programmet lär du dig att modellera, utveckla, organisera och analysera digitala informationssystem för olika tillämpningar som till exempel webb eller mobila applikationer.

Utveckling av informationssystem är ett växande behov i samhället, där nya kanaler och medier ska göra digitaliserad information tillgänglig för allt fler. Ämnen som ingår i utbildningen är: datavetenskap, informationsteknik, programmeringsmetodik och informationssäkerhet, allt med fokus på modellering, konstruktion och analys av digitala system. Undervisningen bygger på ett projektdrivet lärande där projekt kan genomföras i samverkan med näringslivet eller andra externa aktörer så att du som student får träning i den framtida yrkesrollen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik B. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c.


Meritpoäng inför urval enligt Områdesbehörighet 6b/A6b

Urval:

betyg 66% högskoleprov 34%

Om utbildningen

Högsta betyg för utbildningen

Examen i datavetenskap på Malmö högskola håller "Mycket hög kvalitet" – högsta betyg – enligt utvärderingen från Universitetskanslerämbetet, UKÄ, 2013. 

Tillhör du dem som bryr dig om ifall hemsidor och informationsflöden på till exempel webben känns onaturliga eller krångliga? Som önskar att du fått vara med och bygga upp dem från grunden? Då är Systemutvecklar-programmet något för dig!

En systemutvecklares uppgift är att konstruera hållbara, användarvänliga digitala system.

På den här utbildningen lär du dig att analysera, organisera och utveckla digitala informationstjänster från olika informationsflöden och system, till exempel hemsidor eller personalsystem.

Intervju med Kristina von Hausswolff, lärare i datavetenskap som var med och startade upp programmet 2009.

– Idén till Systemutvecklare-programmet växte fram under arbetet med en annan utbildning vid Teknik och samhälle: Informationsarkitekt-programmet - IA-, berättar Kristina von Hausswolff.

Kristina von Hausswolff

– När vi startade Systemutvecklaren ville vi fånga upp dem på IA som under utbildningen upptäckte att deras stora passion i själva verket var programmering. Det här är ett program för dem som har förståelse och intresse för användbarhetsaspekterna, men som är ännu mer intresserade av back-end-lösningarna. Dessutom innehåller det mer hands-on och praktisk tillämpning än en vanlig systemvetarutbildning, avslöjar Kristina von Hausswolff.

Från och med hösten 2009 ges Systemutvecklaren parallellt med IA, och under framför allt det första året sker det mycket samläsning mellan de två programmen. Så småningom profilerar sig Informationsarkitekten mot användbarhet, medan Systemutvecklaren lägger fokus på det praktiska. Under hela utbildningstiden samarbetar man intensivt och driver gemensamma projekt.

– Systemutvecklaren och Informationsarkitekten kan ses som systerprogram, säger Kristina von Hausswolff. Studenterna samarbetar i alla projekt, men axlar olika roller: informationsarkitekten designar utifrån sina användbarhetsperspektiv, och systemutvecklaren står för dynamisk och solid implementation.

Praktiskt förankrad

Kristina von Hausswolff är noga med att understryka att Systemutvecklaren, som länge bar arbetsnamnet ”Utveckling av digitala tjänster”, är en praktiskt förankrad utbildning. Huvudämnet är data- och systemvetenskap, och det läggs stor vikt vid programmering i en rad olika miljöer och i olika språk. Dessutom ingår databashantering, ändringshantering, rapportskrivning och prototypande – områden som samtliga borgar för utbildningens praktiska inriktning.

Som utexaminerad får man en kandidatexamen med datavetenskap som grund och är då väl rustad att ge sig ut i arbetslivet. Målet är att man ska kunna gå direkt ut till företag och hantera befintliga system. Kristina von Hausswolff kan inte dölja sin glädje över att Systemutvecklare-programmet är på plats:

– Det här programmet fyller så många tomrum! säger hon entusiastiskt. Både på Malmö högskola och i övriga Sverige har det saknats en utbildning med fokus på data- och systemvetenskap som samtidigt tar hänsyn till ”de mjuka” aspekterna, förklarar hon.

– Efterfrågan på kunniga programmerare med intresse för systemutveckling och informationsflöden är stor idag, förklarar hon. Utan tvivel har värdet av interaktionsdesign och användbarhet slagit rot i folks medvetande, och jag är själv helt övertygad om att det är människan som ska styra tekniken, och inte tvärtom. Men den första frågan man får om man söker jobben ifråga är likväl ”Hur mycket kan du programmera?”. Därför skapade vi Systemutvecklaren, avslutar Kristina von Hausswolff.

 

Intervjuer

Utbildningsplan

Utbildningsplan för studenter antagna höst 2017

Programkod:
TGSYA version 4
Engelsk benämning:
Computer Systems Developer
Undervisningsspråk:
Svenska och engelska
Inrättandedatum:
07 september 2011
Fastställandedatum:
28 februari 2017
Beslutande instans:
Fakulteten för teknik och samhälle
Gäller från:
28 augusti 2017

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik B. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c.

Upplägg

Utbildningen är en datavetenskaplig utbildning med inriktning mot utveckling av stora och komplexa datasystem. Det innebär att studenterna tillägnar sig datavetenskaplig kompetens med fokus mot programmering av datasystem på många olika abstraktionsnivåer, t.ex. system som implementerar tjänster på webben, systemprogramvara för styrning och kontroll av hårdvara eller andra system.
Det första året fokuserar på grundläggande programmeringsfärdigheter. Dessutom introduceras mjukvaruutveckling, både med strukturerade och inkrementella metoder i samband med projektarbetet under den andra terminen.
Det andra läsåret omfattar fördjupning i centrala delar av datavetenskapen, datastrukturer och algoritmer, avancerade metoder för text- och bildhantering, flertrådad programmering, men också delar som har särskilt fokus på utveckling av komplexa datasystem, backendsystem för webbtjänster och systemprogramvara samt fördjupning inom systemutveckling. Året avslutas med ett projekt och en vetenskapsteoretisk metodkurs som förberedelse inför det tredje årets examensarbete.
Det avslutande läsåret omfattar dels valbara kurser den femte terminen vilka ger möjlighet för studenten att själv välja specialisering och fördjupning på sin utbildning. Den sista terminen görs examensarbete parallellt med ytterligare fördjupning i informationssäkerhet och databaser.
Utbildningen utgår från ett aktivt lärande där studenten utvecklar sin kompetens och förmåga såväl självständigt som i grupp genom eget arbete. De stora projektkurserna på första och andra åren är avsedda att träna detta i en så yrkesnära miljö som möjligt. Projekt av mindre omfattning förekommer även på andra kurser i utbildningen. Den lärarledda undervisningen avser primärt att stödja studentens självstudier och huvudvikten i denna läggs vid det som ger förståelse, sammanhang och förmåga till egen analys.

Innehåll

Kurser inom programmet

För programtillfälle med start Höst 2017:
Höst 2017 - Termin 1
Vår 2018 - Termin 2
Höst 2018 - Termin 3
Vår 2019 - Termin 4
Höst 2019 - Termin 5
Vår 2020 - Termin 6
Kommentar:
Under termin 5 och 6 läses valbara kurser om 30 hp.

Under termin 5 har studenten möjlighet att studera utomlands. I en sådan situation ersätts kursen DA392A med de kurser studenten läser under sina studier utomlands. Krav ställs dock på att minst motsvarande 15 hp av dessa ska vara på en nivå motsvarande 61-90 hp eller högre.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad utbildning ska studenten:

  • visa kunskap och förståelse inom systemutveckling och datavetenskap
  • visa kunskap om systemutvecklings vetenskapliga grund med fördjupning inom programmering samt kännedom om aktuella forskningsfrågor
  • visa kunskap om aktuella metoder för utveckling av datorprogram, informationssystem och digitala tjänster
  • visa kunskap om användardriven utveckling av digitala informationssystem
  • visa kunskap om förutsättningar för utveckling av digitala system och tjänster
  • visa förståelse för begreppet användbarhet som mätbar kvalitet i utveckling av kostnadseffektiva lösningar
  • visa förståelse för programmering som kärnkompetens för systemutveckling
Färdighet och förmåga
Efter avslutad utbildning ska studenten:
  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt och i projektgrupper arbeta inom systemutveckling
  • kunna rekommendera en digital systemlösning utifrån behovs- eller kravanalys
  • kunna tillämpa vanligt förekommande processer för utveckling av komplexa informationssystem
  • kunna använda vanligt förekommande metoder för design av datorprogram och datorbaserade tjänster
  • kunna specificera, konfigurera, integrera och vidareutveckla distribuerade informationssystem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning ska studenten:
  • visa förmåga att inom systemutveckling göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
  • kunna arbeta självständigt och ta ansvar för sitt eget lärande samt ha erhållit en grund för vidare studier på avancerad nivå

Examen

Kandidatexamen.

Kandidatexamen i datavetenskap med inriktning mot systemutveckling, 180hp.
Bachelor of Science in Computer Science with specialization in Computer Systems Development, 180 credits.
Kravet för kandidatexamen i Datavetenskap med inriktning mot systemutveckling är totalt 180hp i avslutade kurser, varav 90hp med successiv fördjupning inom huvudområdet, inklusive ett självständigt arbete om minst 15hp samt 60hp i för inriktningen specifika kurser.
Inriktningsspecifika kurser
  • DA379A - Datavetenskap: Tillämpad programvaruarkitektur 7,5 hp
  • DA336A - Systemutveckling och projekt I 15hp
  • DA358A – Datavetenskap: Storskaliga webbtjänster 7,5hp
  • DA388A - Systemprogramvara 7,5hp
  • DA389A – Systemutveckling II 7,5hp
  • DA351A - Informationssäkerhet 7,5hp
  • DA218A – Flertrådad programmering 7,5hp

Övrigt

För behörighet till termin 2 ska provkoden 1605 laborationer i kursen DA339A vara godkänd.
För behörighet till termin 3, ska antalet fullgjorda högskolepoäng vara minst 35 inom programmet inklusive avslutad kurs DA339A.
Tillträdeskrav till kurserna DA392A och DA391A framgår av respektive kursplan.
Under årskurs 2 och 3 kan kurser komma att ges på engelska.

Kontakt

Utbildningen ges av Fakulteten för teknik och samhälle på institutionen Datavetenskap och medieteknik.

Mer information om utbildningen

Dorota Gorna, studievägledare
Telefon: 040-66 57037
Bodil Sterner, studieadministratör
Telefon: 040-66 57620
Kristina Allder, programansvarig
Telefon: 040-66 57132

Anmälan

28 augusti 2017 Dagtid 100% Malmö Anmälningskod: mah-78516

Sista anmälningsdag 18 april

Anmäl dig

29 augusti 2016 Dagtid 100% Malmö Schema

31 augusti 2015 Dagtid 100% Malmö Schema

01 september 2014 Dagtid 100% Malmö Schema

Detta är en utskrift från Malmö högskolas webbplats edu.mah.se