Kunskaper om mediers roll i samhället, och diskussioner kring samspelet mellan medier och människor, har bidragit till att jag idag ser på världen med andra ögon. Det har gjort mig medveten om hur vi kan använda dem på ett samhällsnyttigt sätt.
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieaktivism, strategi och entreprenörskap
Sammanfattning
I det samtida och framtida mediesamhället står både individer och organisationer inför nya utmaningar. Detta program vänder sig till dig som vill anta utmaningen och arbeta för att göra skillnad och bidra till förändring, både i mediebranschen och det omgivande samhället.Programmet ger dig praktisk och verklighetsförankrad kunskap och kompetens bland annat genom samarbete med externa aktörer. Du utvecklar dina vetenskapliga kunskaper och färdigheter inom medie- och kommunikationsvetenskap med särskild inriktning mot medieaktivism, strategi och entreprenörskap.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Meritpoäng inför urval enligt Områdesbehörighet 6/A6
Urval:
betyg 66% högskoleprov 34%
Om utbildningen
Vi lever i en allt mer mediedominerad och mediestyrd värld. För att förstå oss själva och vår omgivning krävs förståelse för mediernas logik. Detta treåriga kandidatprogram i medie- och kommunikationsvetenskap ger dig teoretiska och praktiska kunskaper att arbeta med medier på ett analytiskt, kreativt, etiskt och kritiskt sätt, med fokus på samhällsengagemang och samhällsaktivism.
Vad gör programmet unikt?
Programmet riktar sig till dig som vill arbeta i syfte att förändra, och använda dina kunskaper för att göra skillnad genom medier och kommunikation.
Programmet har ett tydligt handlingsperspektiv på medier, och ger dig kunskaper och färdigheter som du kan använda på ett konkret sätt både under studietiden och på arbetsmarknaden men även i din roll som samhällsmedborgare. Utbildningen utgår ifrån tre förhållningssätt:
- Aktivism: förmåga att engagera, väcka debatt och påverka.
- Stategi: möjlighet att bedöma konsekvenserna av beslut och agerande.
- Entrepenörskap: med fokus på socialt entreprenörskap. Att kunna identifiera möjligheter i olika situationer och förverkliga dessa.
Programmet ger dig en kombination av generella kompetenser och spetskompetenser, vilket innebär att du kan röra dig mellan olika yrkesområden och producera medietexter inom olika genrer och uttrycksformer.
Programmets upplägg
Programmet sker i samarbete med företag och organisationer utanför lärosätet, både inom den traditionella mediebranschen och företag med inriktning mot kreativa näringar, föreningar och den offentliga sektorn. Här ges du genom studiebesök, gästföreläsningar och projektsamarbeten chans att knyta kontakter med branschen redan under din studietid.
Under termin tre har du möjlighet att välja mellan en kombination av olika valbar kurser: rörlig bild och webcasting, grafisk design och medier, interaktionsdesign och medier samt den fotografiska bilden. Dessa kurser ger dig chansen att fördjupa dina praktiska kunskaper inom ett intresseområde.
Termin fem är en så kallad valbar termin, där du kan välja mellan att studera valbara kurser, göra praktik på en relevant arbetsplats eller studera utomlands på något av universitetets mer än 200 partneruniversitet.
Kvalitetsarbete och strategisk utveckling av programmet
Det finns ett programråd kopplat till utbildningen. Rådets främsta uppgift är att arbeta med programmets strategiska utveckling; att se till att det kontinuerligt håller högsta tänkbara kvalitet och att det utvecklas i takt med både vetenskapliga och professionella förändringar. Rådet arbetar också med att se till att programmet blir uppmärksammat och synligt, och att det har en förankring i det omgivande samhället. I rådet sitter lärarrepresentanter, studentrepresentanter samt externa representanter från verksamheter som sysslar med medier och kommunikation.
Vad kan jag göra efter examen?
Programmet ger dig en kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap. Utbildningen vilar på en vetenskaplig grund och ger dig långsiktiga och hållbara kompetenser för att du ska vara aktuell på arbetsmarknaden oavsett snabba teknologiska förändringar.
Utbildningen förbereder dig för yrken i en rad olika branscher. Våra tidigare studenter arbetar till exempel som produktkommunikatör, projektledare, webbansvarig, journalist, copywriter och campaign manager.
Efter avslutad utbildning finns även möjligheten att gå över till masterstudier i Sverige eller internationellt. Malmö universitet erbjuder ett urval av program på avancerad nivå som är öppna för dig med en kandidatexamen inom media och kommunikation.
Intervjuer
”Man kan använda medier till att göra gott i samhället”
Ett stort intresse för social hållbarhet kombinerat med fördjupade kunskaper inom medie- och kommunikationsvetenskap lade grunden för Anna Johannssons framtid inom social marketing.
– Kunskaper om mediers roll i samhället, och diskussioner kring samspelet mellan medier och människor, har bidragit till att jag idag ser på världen med andra ögon. Det har gjort mig medveten om hur vi kan använda dem på ett samhällsnyttigt sätt.
Anna tog sin examen i juni 2017. Idag är hon en av grundarna bakom Poppy Communication, en kommunikationsbyrå som inriktar sig på social marketing med fokus på hållbarhet. I stället för traditionell kommersiell marknadsföring som främst handlar om att sälja en produkt eller fylla och skapa behov, så uppger Anna att social marketing handlar om att ändra beteenden och attityder.
– Hur får man människor att sopsortera mera eller röra på sig oftare? Det är exempel på frågor som vi, genom digital marknadsföring vill påverka. Vi är just nu i startgroparna men hoppas på en kundbas vars arbete präglas av samhällsförändrande arbete och socialt ansvar.
”Jag såg en framtid med medier”
Att jobba med kommunikation och medier ser Anna som en fördel i dagens digitaliserade samhälle.
– ’Mediebranschen är en osäker bransch’ får man ofta höra. Men jag ser det inte som ett problem. Den ökade digitaliseringen i samhället skapar oändliga möjligheter. Det finns organisationer och företag som inte nyttjar medier i den mån som de kan, och där kan jag, och andra som läst medie- och kommunikationsvetenskap, gå in och säga: ’Jag kan hjälpa er med det här’.
– Innan jag sökte in till MKV hade jag läst lite psykologi, musik och genusvetenskap vid andra universitet, men visste inte vad jag ville jobba med. Det enda jag var säker på var att jag föredrog ett kreativt arbete och att jag såg en framtid med medier.
”Min tid i Melbourne var helt fantastisk”
Anna menar att de praktiska och gestaltande inslagen inom vissa kurser och projekt gav en bra mix mellan praktik och teori och berikade en annars rätt så teoretisk utbildning.
– Generellt så var det en väldigt teoretisk utbildning men under vissa kurser fick vi komma i kontakt med företag och organisationer i Malmö och testa våra praktiska färdigheter. Deras utmaningar kom att bli verkliga ”case” för oss studenter och vi fick möjligheten att använda våra teoretiska kunskaper i praktiken.
Under programmets gång har studenten möjlighet att välja mellan att göra praktik på en relevant arbetsplats eller studera en termin vid ett av Malmö universitets partneruniversitet utomlands eller i Sverige. För Anna innebar studierna på universitet i Melbourne, Australien, en möjlighet att komplettera utbildningen med praktiska färdigheter.
– Min tid i Melbourne var helt fantastisk! En kurs som jag läste under min utbytestermin hette ’making media’, en bred mediekurs där vi jobbade med videoporträtt. Jag tog också en fotokurs och en kurs i digital literacy som fokuserade på text i digital form.
Utbildningsplan
Utbildningsplan för studenter antagna höst 2018
- Programkod:
- HGMKV version 8,1
- Engelsk benämning:
- Media and Communication Studies: Media Activism, Strategy and Entrepreneurship
- Undervisningsspråk:
- Svenska och engelska
- Inrättandedatum:
- 12 augusti 2010
- Fastställandedatum:
- 09 mars 2015
- Beslutande instans:
- Fakulteten för kultur och samhälle
- Gäller från:
- 31 augusti 2015
- Ersätter utbildningsplan fastställd:
- 09 mars 2015
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Upplägg
Programmets syfte är att utveckla studenternas vetenskapliga kunskaper och färdigheter inom medie- och kommunikationsvetenskap med särskild inriktning mot medieaktivism, strategi, och entreprenörskap. Programmet är förankrat i forskningsprofilen nya medier, offentligheter och gestaltningsformer. Programmet ger studenterna dels kritisk teoretisk kunskap om mediernas villkor, betydelser och användning i olika kontexter (samhälle, kultur, organisation), dels förmåga att genom handling navigera och producera i och genom olika medier.
Utbildningen kan kopplas till en mängd professioner på arbetsmarknaden inom olika slags organisationer som efterfrågar medie- och kommunikationsvetare med både analytisk kompetens, organisationskunskap och design- och gestaltningsförmåga. Genom samverkan med omvärldens aktörer, valbarhet under år två samt möjlighet till internationellt utbyte ökar studenternas anställningsbarhet.
Programmet omfattar 180 högskolepoäng (hp). Under den tredje terminen väljer studenten inriktningskurser inom programmet. Den femte terminen är valbar och öppen för internationellt utbyte. Efter utbildningen ska studenten ha förvärvat minst 90 hp inom huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap.
Innehåll
Kurser inom programmet
För programtillfälle med start Höst 2018:Höst 2018 - Termin 1
-
Det föränderliga medielandskapet, 7.5 hp (KK401B) obligatorisk
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap -
Medieaktivism, strategi och entreprenörskap, 22.5 hp (KK402B) obligatorisk
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
Vår 2019 - Termin 2
-
Medie- och kommunikationsvetenskap: Mediehistoria, 7.5 hp (KK421A) obligatorisk
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap -
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och människor, 7.5 hp (KK422A) obligatorisk
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap -
Media and Communication Studies: Media and Representations, 7.5 hp (KK423E) obligatorisk
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap -
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och institutioner, 7.5 hp (KK424A) obligatorisk
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
Höst 2019 - Termin 3
- Rörlig bild och webcasting, 30 hp (KK431B) valbar
- Grafisk design och medier, 15 hp (KK407A) valbar
- Den fotografiska bilden, 30 hp (KK125A) valbar
- Att skriva och publicera i digitala medier, 30 hp (KK141B) valbar
- Interaktionsdesign och medier, 15 hp (KK408A) valbar
Vår 2020 - Termin 4
-
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och samhälle, 7.5 hp (KK425A) obligatorisk
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap -
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och metoder, 15 hp (KK426A) obligatorisk
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap -
Media- och kommunikationsvetenskap: Projektarbete, 7.5 hp (KK427B) obligatorisk
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
Höst 2020 - Termin 5
- Se kommentar nedan
Vår 2021 - Termin 6
-
Medie- och kommunikationsvetenskap som forskningsfält, 7.5 hp (KK428A) obligatorisk
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap -
Medie- och kommunikationsvetenskap: Examensarbete, 15 hp (KK429A) obligatorisk
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap - Medie- och kommunikationsvetenskap: Gestaltande arbete, 7.5 hp (KK430A) obligatorisk
De angivna kurserna under termin 3 är preliminära, och det valbara utbudet kan komma att ändras.
Lärandemål
Efter avslutad utbildning ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom medie- och kommunikationsvetenskap, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, särskilt med inriktning mot medieaktivism, strategi, och entreprenörskap, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning, kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer samt praktisera och gestalta dessa,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa medie- och kommunikationsvetenskapliga problem samt att genomföra projekt inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt och i andra former redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
- visa förmåga att inom medie- och kommunikationsvetenskap göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används,
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Examen
Kandidatexamen.
Degree of Bachelor of Arts with a major in Media and Communication Studies.
Kravet för kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap är totalt 180 hp i avslutade kurser, varav 90 hp med successiv fördjupning inom huvudområdet, inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp.
Kontakt
Utbildningen ges av Fakulteten för kultur och samhälle på institutionen Konst, kultur och kommunikation.
Mer information om utbildningen
Om du har frågor kring programmet Medie- och kommunikationsvetenskap är du välkommen att kontakta K3:s studieadministration, K3student@mah.se
För att komma i kontakt med studie- och karriärvägledare, Viktoria Brännström, viktoria.brannstrom@mah.se