Tematisk högskolepedagogik, bedömning

Sammanfattning

Platsgaranti för behöriga sökande

Preliminära kursdatum våren 2018, alla tillfällen kl 09.00 - 12.00:
Fredag 13 april
Fredag 20 april
Fredag 27 april
Fredag 4 maj
Torsdag 17 maj
Torsdag 24 maj
Inlämning av examationsuppgift måndag 4 juni

Behörighetskrav

Examen på grundnivå eller motsvarande samt grundläggande behörighet för högskolestudier i Sverige

Kursplan

Kursplan för studenter höst 2019

Kurskod:
HP605A version 2,2
Engelsk benämning:
Thematic University Pedagogy, Assessment
Fördjupningsnivå
A1N
Huvudområden:
Inget huvudområde
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Fastställandedatum:
26 april 2018
Beslutande instans:
Gäller från:
26 april 2018
Ersätter kursplan fastställd:
13 april 2016

Förkunskapskrav

Examen på grundnivå eller motsvarande samt grundläggande behörighet för högskolestudier i Sverige

Fördjupning i förhållande till examensfordringarna

Kursen utgör en del av den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen omfattande 15 hp som anordnas vid Malmö universitet.

Syfte

Syftet med kursen är att kursdeltagaren ska utveckla sin förmåga att utforma, genomföra och utvärdera olika former av examination och bedömning.

Innehåll

Kursen fokuserar på bedömning och examination som en del av lärande och undervisning i högre utbildning, i relation till uppdraget som lärare och till myndighetsutövning. I kursen behandlas teorier om examination och bedömning. Kursen ger även en grund för deltagaren att utveckla olika examinations- och bedömningsformer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna

  • beskriva och motivera val av olika former för bedömning och examination
  • upprätta en plan för bedömning och examination inom en kurs (eller motsvarande) som är i linje med lärandemålen
  • diskutera och problematisera valda bedömnings- och examinationsformer utifrån relevanta teorier

Arbetsformer

Studierna sker både individuellt och i grupp och bygger på kollegial respons och granskning. Arbetsformerna varierar mellan kollaborativa seminarier, workshops och litteraturstudier. Malmö universitets lärplattform används.

Bedömningsformer

Skriftlig inlämningsuppgift och i anslutning till denna ett seminarium. Examinationen innebär att kursdeltagaren presenterar en plan för bedömning med tillhörande text som visar hur deltagaren har nått målen.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Kurslitteratur och övriga läromedel

Jönsson, Anders (2013). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups. (224 sidor)
Högskoleverket (2008). Rättssäker examination. Rapport 2008:36 R. (92 sidor)
Vetenskapliga artiklar och annat studiematerial tillkommer. (ca 350 sidor)

Kursvärdering

Kursdeltagarna får inflytande genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Sammanfattningar av dessa kursvärderingar tillsammans med undervisande lärares reflektioner finns tillgängliga för kursdeltagarna och utgör underlag för kommande kursplaneringar.

Kontakt

Utbildningen ges på institutionen Akademiskt lärarskap.

Mer information om utbildningen

Siv Göthe, studieadministratör
Telefon: 040-6658156
Marie Leijon, kursansvarig
Telefon: 040-6658187

Anmälan

02 september 2019 - 31 oktober 2019 Dagtid 33% Malmö Öppnar för anmälan 15 mars 2019.