Retorik I
Sammanfattning
Kursens syfte är att utveckla muntliga och skriftliga färdigheter inom retorik. Kursens innehåll omfattar praktiska talövningar samt syftar även till att ge förtrogenhet med den klassiska retoriken och den retoriska processen. Du kommer att få disponera och framföra tal i olika genrer.I undervisning ingår föreläsningar, gruppdiskussioner och handledning. Eftersom kursen till största delen är praktisk ingår många praktiska övningar, både spontana och väl förberedda. Respons från lärare och deltagare är här ett viktigt moment. Arbetssättet är processorienterat. Examinationen är löpande under kursen och består av både muntlig framställning och mindre skriftliga inlämningsuppgifter.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Urval:
högskolepoäng 20% betyg 40% högskoleprov 40%
Kursplan
Kursplan för studenter höst 2018
- Kurskod:
- KS131F version 2
- Engelsk benämning:
- Rhetoric I
- Fördjupningsnivå
- G1N
- Huvudområden:
- Inget huvudområde
- Undervisningsspråk:
- Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
- Inrättandedatum:
- 30 maj 2007
- Fastställandedatum:
- 01 juli 2007
- Beslutande instans:
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Gäller från:
- 03 september 2018
- Ersätter kursplan fastställd:
- 01 juli 2007
Kursbeskrivning
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga i att genomföra mottagaranpassade muntliga framställningar i olika genrer.
Fördjupning i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
• redogöra för den klassiska retorikens grundelement och kunna använda dessa som redskap i planering och responsgivning av muntlig presentation
• genomföra mottagaranpassade muntliga presentationer i olika genrer
• analysera muntliga och skriftliga framställningar i ett retoriskt perspektiv
Formerna för att bedöma studenternas prestationer
Examinationen består av fyra delar. Studenten framför två tal, vars upplägg denne skriftligen redovisar. Vidare förbereder och deltar studenten i en debatt. Därutöver gör studenten en kritisk granskning av den valbara litteraturen som sammanställs skriftligt och som bildar underlag för en muntlig redovisning i ett litteraturseminarium. I examinationen ingår också att studenten formulerar kamratrespons.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Innehåll eller kursinnehåll
Kursen behandlar den klassiska retorikens grundelement och den retoriska processen. Vidare får deltagarna utveckla sin förmåga att uppmärksamma användningen av retoriska redskap i muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer. Såväl spontana som förberedda övningar i muntlig framställning med responsgivning från lärare och deltagare har en framskjuten plats i kursen.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, handledning och övningar, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Betygsgrader
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hellspong, Lennart (1992), Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik. Studentlitteratur (ca 300 s)
Valbar litteratur motsvarande ca 500 sidor väljs i samråd med kursledaren
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Kursen har fokus på klass, etnicitet och genus genom att historiska och nutida samhällstexter tolkas utifrån dessa kategorier. Klass-, etnicitet- och genusperspektiven behandlas i förhållande till meningsskapande och förståelse.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.
Kursrapporter
Kursrapporter
Kontakt
Utbildningen ges av Fakulteten för lärande och samhälle på institutionen Kultur-språk-medier.