Teknik för lärare, åk 1-6, I

Sammanfattning

Kursen har en tydligt didaktisk karaktär och utgår från kursplanen i Teknik (Lgr11). Frågor som rör teknikens identitet, såväl allmänt som i egenskap av skolämne, berörs. Vardagsteknik i hemmet behandlas liksom teknikens historia samt samhällets tekniska lösningar och system. Framväxten av ett högteknologiskt samhälle studeras och tekniska begrepp bearbetas utifrån byggnadskonst, vattenförsörjning, livsmedelsproduktion och enkel ellära. Praktiskt arbete innefattande problemidentifiering, lösning, konstruktion och värdering utgör en viktig del av kursen där teoretiska och praktiska aspekter tydligt vävs samman.

Behörighetskrav

Kursen kräver förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning.

Urval:

högskolepoäng 60% betyg 20% högskoleprov 20%

Kursplan

Kursplan för studenter höst 2018, vår 2018, höst 2017, höst 2016

Kurskod:
NM174F version 1,5
Engelsk benämning:
Technology for Teachers, Schoolyear 1-6, I
Fördjupningsnivå
G1F
Huvudområden:
Inget huvudområde
Undervisningsspråk:
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Fastställandedatum:
09 juni 2016
Beslutande instans:
Fakulteten för lärande och samhälle
Gäller från:
29 augusti 2016
Ersätter kursplan fastställd:
03 december 2015

Förkunskapskrav

Kursen kräver förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning.

Fördjupning i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår inte i något huvudområde.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna, såväl praktiskt som teoretiskt, ska utveckla kunskaper i ämnesteori och didaktik för att kunna ansvara för undervisning i teknikämnet.

Innehåll

Kursen har en tydligt didaktisk karaktär och utgår från kursplanen i Teknik (Lgr11). Frågor som rör teknikens identitet, såväl allmänt som i egenskap av skolämne, berörs. Vardagsteknik i hemmet behandlas liksom teknikens historia och samhällets tekniska system. Framväxten av ett högteknologiskt samhälle illusteras med exempel hämtade från exempelvis byggnadskonst, vattenförsörjning, livsmedelsproduktion och enkel ellära. Praktiskt arbete innefattande problemidentifiering, lösning, konstruktion och värdering utgör en viktig del av kursen där teoretiska och praktiska aspekter tydligt vävs samman.
Teknikens växelverkan med individ, samhälle och miljö samt de behov, drivkrafter och villkor som kännetecknar teknikens framväxt utgör elementa.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • kunna identifiera tekniska lösningar i vardag och samhälle och använda dessa som utgångspunkt för lärande
  • kunna reflektera över tekniska system och hur tekniska system används inom olika samhällsfunktioner och använda dessa reflektioner som utgångspunkt för lärande
  • lyfta fram karakteristiska drag och drivkrafter för teknikutveckling och koppla dessa kunskaper till begreppet tekniska system
  • visa på centrala samband mellan teknik, samhälle, individ och natur och i detta sammanhang särskilt uppmärksamma hur man i undervisningen kan koppla teknikmoment till genus, hållbar utveckling, vardagsliv och dagsaktualiteter
  • kommunicera grundläggande tekniska funktioner och lösningar med hjälp av tal, skrift, skisser, bilder och modeller
  • utifrån ämnesdidaktisk forskning utarbeta en undervisningssekvens med fokus på teknik och som inbegriper bedömning av elevers lärande

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som utgörs av föreläsningar, praktiskt arbete i verkstaden, studiebesök och arbete i studiegrupper utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare. Ett didaktiskt projektarbete som ger konkreta erfarenheter av planering av undervisning genomförs och redovisas digitalt.

Bedömningsformer

Examination sker i varierande former såväl individuellt som i grupp.
Mål 1examineras i seminarieform varvid studenten ska kunna föra resonemang som motiverar teknikämnets plats i svensk skola.
Mål 2 och 3 examineras vid ett litteraturseminarium där studenten ska kunna redovisa kunskaper om centrala samband rörande teknikutveckling och de för människan viktiga behov, drivkrafter och villkor som utgör förutsättningar för teknikens framväxt och skapandet av stora och små tekniska system.
Mål 4 och 5 examineras genom att studenten designar och konstruerar produkter som presenteras muntligt och skriftligt samt genom redovisning av för sammanhanget relevanta pedagogiska/didaktiska problemställningar som kan gestaltas i skolan.
Mål 6 examineras genom att studenten i grupper om två till tre personer skapar och motiverar en didaktiskt förankrad lokal pedagogisk planering för skolår 1-6 samt visar att han/hon behärskar olika slags informationsteknik.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kurslitteratur och övriga läromedel


Bjurulf, Veronica. (2011). Teknikdidaktik. Riga: Norstedts (224 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2015) Undervisa i Teknik. Malmö: Gleerups (160 s.)
Johansson, Myrtel & Sandström Maria (2015). Undervisa i teknik. Malmö: Gleerups (160 s)
Nygård, Karin (2015). Input Koden till digital kompetens. Stockholm: Natur & Kultur (99s)
Skolinspektionen (2014). Teknik – gör det osynliga synligt. Tillgänglig på internet: http://www.skolinspektionen.se/globalassets/publikationssok/granskningsrapporter/kvalitetsgranskningar/2014/teknik/kvalgr-teknik-slutrapport.pdf
Skolverket (2011a). Kunskapsbedömning i skolan. Tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2660.pdf%3Fk%3D2660
Skolverket (2011b). Lgr-11. Läroplan och Kursplan i teknik.
Skolverket (2015): Stödmaterial för undervisning i teknik.( tillämpliga delar ca 20 s) http://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nt/grundskoleutbildning/teknik/introduktion/fordjupande-texter-kring-det-centrala-innehallet-1.219308
Sundin, Bo (2006). Den kupade handen. Stockholm Carlsson bokförlag (325 s)
Aktuella läromedel för grundskolan efter eget val

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.

Kontakt

Utbildningen ges av Fakulteten för lärande och samhälle på institutionen Natur-miljö-samhälle.

Mer information om utbildningen

Anki Ängeborn, studieadministratör
Telefon: 040-66 58167
Sverker Aasa, kursansvarig
Telefon: 040-66 58019

Anmälan

15 januari 2018 - 03 juni 2018 Dagtid 25% Distans (Malmö) Antal obligatoriska träffar: 3 Anmälningskod: mah-86074

Öppen för sen anmälan

Ansök

03 september 2018 - 20 januari 2019 Dagtid 25% Distans (Malmö) Antal obligatoriska träffar: 3 Öppnar för anmälan 15 mars 2018.

28 augusti 2017 - 14 januari 2018 Dagtid 25% Distans (Malmö) Antal obligatoriska träffar: 3 Schema